Brood: goed of slecht?

Bijgewerkt: apr 2



Is brood nu goed of slecht? De meningen zijn verdeeld. In mijn meer jonge jaren leefde ik op brood en volkoren crackers. Voor mij was het toen de manier om mij optimaal te kunnen concentreren en geen energiedips te hebben. Nu ik de veertig gepasseerd ben, merk ik wel dat ik me beter voel met minder brood.

Hier is wat je moet weten over ons dagelijks brood.

Brood bevat waardevolle stoffen, zoals jodium (via gejodeerd zout aan de bereiding toegevoegd), vitamines B, vezels, ...

Maar brood mag nog zoveel waardevolle stoffen bevatten, als je spijsvertering dit niet goed verteert, doet het weinig goeds voor je lichaam.

Intoleranties

Zo kan je lichaam een intolerantie vertonen op tarwe of gluten. Een intolerantie is geen allergie, maar een overgevoeligheid die kan leiden tot onder andere vermoeidheid of darmproblemen. Bij vermoeden is het aan te raden om brood, crackers, koekjes,... een tijdje te schrappen. Spelt wordt vaak beter verdragen dan tarwe, hoewel het net zoveel gluten bevat dan gewoon tarwebrood. Indien het de bakkersgist is die de darmwerking verstoort, kan je overschakelen op zuurdesembrood.

Laat je begeleiden wanneer je niet goed weet hoe je hieraan moet beginnen.

Zoveel soorten brood!

Voor de mensen die brood probleemloos verteren is het een goede bron van energie en vezels. Welk brood moet je dan kiezen?

Het zal je niet verbazen ... volkoren brood is de beste optie.

Volkoren brood bevat de volledige graankorrel, inclusief kiemen en zemelen. Hierdoor is de voedingswaarde en het vezelgehalte hoog. De vezels vertragen de opname van de koolhydraten in het bloed, waardoor bloedsuikerspiegelschommelingen uitblijven (op voorwaarde dat je niet teveel eet natuurlijk, want dan komt er toch veel glucose in de bloedbaan).

Waarom willen we schommelingen in het bloedsuiker vermijden?

- ze dragen bij aan de vorming van buikvet,

- ze belasten de lever, bijnieren en pancreas

- kunnen insulineresistentie veroorzaken, de voorbode van diabetes

- ze verminderen onze stressbestendigheid

- ze kunnen concentratieproblemen, energiedips en verminderde alertheid veroorzaken (denk aan onze studenten!)

Wit brood is gemaakt van geraffineerde witte bloem en bevat dus geen vezels, vitamines of mineralen. Je glucosespiegel kan hiervan dus sprongetjes gaan maken. (zeker bij sandwiches, rozijnenbrood, suikerbrood, ... waar nog eens veel geraffineerde suiker aan toegevoegd is.)

En bruin brood? Bruin brood bestaat meestal voornamelijk uit witte bloem met een beetje volwaardige granen.

Laat je niet misleiden door de donkere kleur van brood. Deze kleur wordt vaak niet verkregen door granen en vezels, maar door moutmeel.

Meergranenbrood dan maar? Dit is vaak brood dat gemaakt is van verschillende geraffineerde granen (rogge, spelt, tarwe, ...) en is dus niet zo vezelrijk als vaak gedacht. Het woord zegt het zelf: "meerdere granen", niet noodzakelijk volwaardige granen. Het effect op de bloedsuikerspiegel kan daardoor toch behoorlijk zijn, zeker wanneer je kiest voor vetarm zoet beleg.

Wanneer je broodproducten of crackers in de supermarkt koopt, kan je best even de ingrediëntenlijst nakijken. Wanneer er -bloem staat, is het een geraffineerd product. Staat er -meel, dan is het volwaardige graan verwerkt.

Misschien wil je wel eens proberen om zelf brood te bakken! De bakker voegt immers allerlei stoffen toe aan brood: broodverbeteraar, gluten, suiker, ... Hierdoor blijft het brood langer vers en krijgt het zijn mooie structuur, kleur en smaak. Wanneer je zelf bakt heb je meer mogelijkheden om baas te blijven over je eigen buik.

Vond je deze blog nuttig of niet? Heb je een suggestie waar je in een volgende blog graag meer over wil lezen? Ik hoor het graag van je.

Liefs,

Anja

#brood #gluten #tarwe #energie #constipatie #spijsvertering

0 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency