Ik wil me beter kunnen concentreren!

Bijgewerkt: 23 nov 2018



Ik ben zo snel afgeleid! Ik wil me beter kunnen concentreren! Dat hoor ik vaak van mensen en zie ik bij mijn eigen kinderen. En natuurlijk moet ik soms zelf beroep doen op mijn eigen tips :)


Om te beginnen maken we het onze hersenen ook niet bepaald gemakkelijk om zich op en top te concentreren. Vroeger mochten we onze aandacht richten op 1 taak. Nu is er een constante stroom van e-mails, vergaderingen, telefoontjes, schermmeldingen, sms'jes, enz. die, allemaal heel dringend, een stukje aandacht opeisen. Als je dan ook weet dat je hersenen je op korte termijn een goed gevoel geven van deze flitsende afwisseling, wordt het helemaal lastig. Bovendien heeft de geest een natuurlijke neiging om af te dwalen. Probeer maar eens twee minuten je aandacht te richten op je ademhaling of het gevoel in je vingertoppen. Wedden dat er allerlei andere zaken door je hoofd gaan?


Kortom, we worden geconfronteerd met een overvloed aan prikkels en het beste wat we dan kunnen doen is alles tegelijk verwerken. Toch? Multitasken.

Nee, onderzoek heeft aangetoond dat multitasken mensen minder productief en minder creatief maakt. We zouden ook minder goed in staat zijn om goede beslissingen te nemen. (McKinsey&Company - 2012)

Multitasken is trouwens een mythe. We kunnen meerdere taken tegelijk uitvoeren zonder onze bewuste aandacht, zoals schakelen in de auto en tegelijk een gesprek voeren. Maar we kunnen onze aandacht slechts op 1 ding tegelijk richten. We denken dat we bij multitasking meerdere dingen tegelijk doen, maar in realiteit switchen de hersenen voortdurend van de ene taak naar de andere. Wel duidelijk dat hiermee veel efficiëntie verloren gaat!

Dus, 1 brein, 1 aandachtspunt. Ga je proberen om meerdere aandachtspunten aan te houden, dan stijgt de foutenmarge en daalt de efficiëntie.


Maar hoe krijgen we dit voor mekaar? En hoe blijven we gefocust, ook al doen we niet aan multitasking? Uit onderzoek blijkt immers dat onze gedachten gemiddeld 46,9% van de tijd afdwalen! (A Wandering Mind - 2010)


Ik heb een aantal tips voor jullie.


  1. Weet dat je hersenen een dopamine-injectie geven bij multitasking. Je krijgt er een goed en gemotiveerd gevoel van. Aan de andere kant weet je ook dat multitasking ervoor zorgt dat je op het einde van de dag minder voldoening hebt, doordat je van taak naar taak 'gehopt' bent en met een gejaagd gevoel de dag afsluit. Dus vermijd multitasking! Kies bewust je focus en je afleidingen!

  2. Hoe kies je je focus? Kies van tevoren, vb. de dag voordien, 1 tot maximum 2 taken die je opperste concentratie nodig hebben. Motiveer deze keuze misschien even voor jezelf. (deadline? Staat al te lang op mijn todo-lijst? collega wacht er op?...) Op die manier maak je je hersenen duidelijk dat het menens is. Beslis om hier 100% focus aan te geven. Het helpt om de benodigdheden voor deze taak reeds klaar te leggen. Heb je enkel je computer nodig? Plak dan een post-it als reminder om niet in de flow van de dag verzeild te geraken.

  3. Plan je focustaak in. Hiervoor moet je bij jezelf nagaan wanneer jij je het beste kan concentreren. Is dat in de ochtend of eerder in de late namiddag? Wanneer laat je job je toe om even ongestoord te kunnen werken? Heb je een gemeenschappelijke agenda op het werk? Zet er dan je focustijd in, zodat collega's geen vergaderingen plannen op dat moment. Ideaal is dan wanneer je standaard 3 blokken van 1 uur kan voorzien.

  4. Communiceer! Laat collega's weten dat je niet gestoord wil worden of spreek een teken af. Bij Better Minds zetten ze bijvoorbeeld een olifant op hun bureau om aan collega's kenbaar te maken dat ze aan hun 'olifantentaak' bezig bent.

  5. beu-dag. Heb je echt geen tijd of heb je je dagje niet? Lukt het dus toch niet om je te concentreren? Neem dan een kortere focusperiode, al is het maar 20 minuutjes en probeer toch een begin te maken aan die ene taak. Op die manier heb je toch je voldaan gevoel en is de drempel om eraan te beginnen de volgende keer lager.

  6. Hoe ziet dat er dan uit? Dus je dag is opgebouwd uit een deel 'hoge focus-tijd' en een deel 'lage focus-tijd'. Tijdens de 'hoge focus-tijd' ben je 100% geconcentreerd en verdwijnt de wereld om je heen. We noemen dit ook 'flow'. Tijdens de 'lage focus-tijd' ben je 'lekker bezig' met een open bewustzijn voor je omgeving. Op dat moment is je geest het meest creatief. Denk maar aan brainstorm vergaderingen. Voor de meeste mensen werkt het het beste om af te wisselen tussen beide.

  7. En nu de afleidingen. Allemaal goed gezegd, maar onze geest wil van nature afdwalen. Remember! Hoe houden we onze focus tijdens de 'hoge focus-tijd'? Laat je hersenen na een voor jou aanvaardbare focustijd even mindwanderen. Laat ze afdwalen naar waar ze willen. Ga in de tussentijd even iets te drinken halen of staar naar buiten. Een paar minuutjes op een door jou gekozen tijd. Even pauze. Op dat moment zullen je hersenen allerlei verbindingen beginnen leggen. Je creativiteit gaat omhoog en je zal je daarna beter en efficiënter kunnen concentreren. Je brein onder controle dus.

  8. Wat met ongewenste afleidingen? Maak eens een overzicht van de meest voorkomende stoorzenders. Breng ze in kaart. Misschien komen deze vanuit jezelf, vb. de drang om mail of Facebook te checken. Misschien komen de stoorzenders uit je omgeving. Kijk nu eens kritisch en stel jezelf een aantal vragen. Wat zou ik in de plaats willen? Wat zou een eerste stap in de goede richting zijn? Wat heb ik zelf in de hand? Wie kan mij helpen?

  9. Er dringt zich een andere taak op. Wat nu? De eerste regel: kies bewust. Welke taak verdient nu jouw aandacht en waarom?

  10. En de GSM? Wel, is dit een stoorzender voor jou? Neem actie! Heb je het onder controle (ook als je eerlijk bent)? Fantastisch!

  11. En Vitality Projects zou Vitality Projects niet zijn als er ook hier niet iets gezegd werd over voeding :) Vermijd snelle suikers. Deze geven je een energiedip en dus ook een dip in je concentratie. Je kan je richten op de glycemische index of geen koek of snoep nemen als tussendoortje en vezelrijke voeding kiezen. Ga ook voor een volwaardig ontbijt dat je hersenen en je lichaam een goede start van de dag geeft. Ik zou hier nog zo veel kunnen vertellen, maar dan val ik in herhaling. Ik verwijs liever naar de gratis pdf of andere blogs over voeding zoals eat by choice, not by habit.


Wanneer je deze tips toepast, krijg je meer rust in je hoofd. Je zal meer voldoening en tevredenheid uit je activiteiten halen. Je werkt efficiënter en bewuster. Misschien zal het aanvankelijk moeilijk zijn, maar na enige oefening zal je minder snel afgeleid zijn. We leven in een wereld vol afleiding en met heel snelle en flitsende beelden en gebeurtenissen. Leer je brein om af en toe, ook al lijkt dat saai, met 1 en enkel 1 bewuste activiteit bezig te zijn.


Veel succes!

Anja


0 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency