Eat by choice, not by habit

Bijgewerkt: 23 okt 2018



Uit gewoonte kiezen we vaak voor voeding waar ons lichaam nu net niet op zit te wachten! Hoewel we meestal weten wat gezonde voeding is, krijgen we dit maar niet in de praktijk omgezet. Hoe kan dat dan? Je krijgt er meer energie van! En je zal je beter kunnen concentreren! Je zal je minder moe en beter gezind voelen! Dat willen we toch allemaal, niet?

Ook ik moet toegeven dat het niet zo evident is dan het lijkt.

Ik heb een heel gevoelige bloedsuikerspiegel. Wanneer ik snelle suikers eet op een ietwat hongerige maag, zit ik binnen het half uur in een dip. Die dip zorgde in mijn jonge jaren voor ongerustheid bij mezelf en bij mijn ouders. Ik miste namelijk stukken uit gesprekken, niet omdat ik verstrooid was, maar omdat mijn hersenen op non-actief stonden. Dankzij een homeopaat zijn we erachter gekomen dat het ‘gewoon’ suikerdips waren.

En dan zou je denken … dan raak je toch geen snelle suiker meer aan!?

Blijkbaar zijn onze hersenen al van in ons oerverleden verzot op dat zoet, nog het liefst in combinatie met vet en zout. Ik heb het dus over koekjes, chips, maar ook pizza, hamburger, … Onze hersenen moedigen ons door middel van hormonen en neurotransmitters aan om een lekkere gewoonte ook lekker te blijven volhouden. Het vraagt tijd en doorzettingsvermogen om te weerstaan aan de macht der gewoonte. Maar met doorzettingsvermogen alleen red je het meestal niet.


Dus, voor iedereen die graag een eetgewoonte wil veranderen om zo minder energie te verliezen aan spijsverteringsprocessen, enkele tips:

  • Wat is je motivatie? Waarom wil je die gewoonte aanpakken? Wat valt er te winnen? Breng dat lonkend vooruitzicht minimaal 1 keer per dag in herinnering via een foto in de kast, quote op je dagcreme, gelukspoppetje aan je sleutelhanger, … Alleen door er vaak aan te denken vermijd je dat je hersenen op automatische piloot zullen reageren.

  • Zorg voor afstand in ruimte en tijd tussen ‘de wens om te eten’ en ‘het daadwerkelijk in je mond stoppen’. Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld de koeken en snoep op een andere (liefst verdere) plaats te leggen. Je gaat meestal zonder na te denken naar de koekenkast. Wanneer daar dan niets meer te vinden is, krijgen je hersenen even de tijd om bewust te kiezen.

  • Leg geen snoepergoed in het zicht, vb. in mooie glazen sierbokalen. Wie wil hier nu niet in graaien!?

  • Vooraleer je iets in je mond stopt, leg je je hand op je maag en vraag je je af waar je nu behoefte aan hebt. Heb je honger? Heb je lekkere trek? Ben je moe? Ben je nerveus? Zoek vervolgens alternatieven zoals even frisse lucht halen, worteltje of snoeptomaatje, kommetje soep, leuk muziekje al dan niet met bijhorende danspasjes, kleuren, sudoku, …

  • Zorg voor een goede nachtrust, want als je moe bent heb je meer zin in ongezonde voeding.

  • Ken je valkuilen en zorg voor een plan van aanpak dat inspeelt op deze kleine verleidingen.

Succes allemaal!

Lieve groetjes,

Anja

#voeding #eetgewoonte #energie

16 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency