Maak komaf met emo-eten!


We weten wat gezonde voeding is. Waarom kiezen we dan voor ongezond?

Waarom hebben we bijvoorbeeld éérst een koek of chocolade nodig? Dat kan te maken hebben met schommelingen in de bloedsuikerspiegel, maar dat kan net zo goed veroorzaakt worden door bepaalde emoties. Misschien heb je geen zin om ergens aan te beginnen. Misschien weet je niet goed hoe te starten met een bepaalde taak en ga je eerst moed eten. Misschien ben je moe, boos, verdrietig, teleurgesteld, onzeker of ongeduldig. Hoe dan ook, vluchten in eten lost niets op. Maar wat dan wel?


  1. Probeer je bewust te worden van de momenten dat je 'redding' zoekt in voedsel. Dit is al een hele start en is meestal niet zo simpel als het lijkt. Een paar tips: - Leg je favoriete comfort food op een andere plaats. Zo creëer je tijd om te beseffen wat er aan de hand is. Wanneer je dan toch beslist om in de koekjestrommel of chocoladedoos te grabbelen, heb je er in ieder geval bewust bij nagedacht. En als dat is wat je echt wil, is dat prima. Eet rustig met kleine hapjes en geniet van ieder hapje. Probeer dan ook ontspannen te gaan zitten. De kans is groot dat het bij 1 of 2 koekjes blijft. - Kleef een papiertje in de kast met de alternatieven die we straks in punt 3 gaan bedenken. Zo help je jezelf op weg naar een nieuwe gewoonte. - Bepaal een eetschema dat bij jouw ritme past. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld 3 maaltijden en 2 gezonde tussendoortjes. Gun je deze maaltijden op een vast tijdstip (dat kan op een bepaald uur zijn, maar dat kan ook na het afronden van een bepaalde activiteit zijn). Als je dat doet, valt het op wanneer je tussendoor afwijkt van je schema. Het helpt de bewustwording.

  2. Vervolgens moet je achterhalen welke emotie je tot eten drijft. Ben je bang, boos, verdrietig? Verveel je je? Welke gebeurtenis heeft dit gevoel veroorzaakt? Hoe ga jij met deze gebeurtenis om? Kan je deze beïnvloeden of moet je ze leren aanvaarden? Tijd voor reflectie dus!

  3. Nu je je bewust bent van je behoefte aan troostvoedsel en de aanleiding tot deze behoefte, is het enkel nog een kwestie van er de juiste reactie aan te verbinden. - Drink om te beginnen één of twee glazen water, puur water zonder smaakje. - Leidt jezelf af gedurende minimaal 5 minuten. Bedenk op voorhand een aantal dingen die je op dat moment zou kunnen doen. Schrijf deze op en leg of hang ze in je favoriete lekkernijenkast. Een beetje inspiratie: lezen, koken of bakken, kleuren voor volwassenen, poetsen, in een dagboek schrijven, muziek luisteren, dansen, ommetje wandelen, met huisdier spelen, opruimen, puzzelen, iemand opbellen, jezelf verwennen met een lekker ligbad, ... Probeer dingen te zoeken die je een goed gevoel geven. - Wat ook kan helpen is even rustig te gaan zitten met je ogen gesloten. Ga dan eerst in gedachten naar alle geluiden in je omgeving en concentreer je op de stilste. Vervolgens ga je na wat je waar in je lichaam voelt en blijf er even bij met je gedachten. Observeer. Niet iedereen staat hiervoor open. In dat geval ligt iets van beweging je misschien beter. - Wil je echt iets knabbelen? Probeer dan een wortel of een stuk fruit. - Zorg voor voldoende slaap. Vermoeidheid en slaaptekort zorgen ervoor dat je onbewust gaan snaaien gedurende de dag.

Lukt het niet om van emo-eten af te komen? Of lukt het je niet om met de achterliggende oorzaak om te gaan? Contacteer mij en ik help je naar meer balans in je voeding en in je hoofd.


Warme groeten,

Anja


Afspraak via www.vitalityprojects.be/contact of op 0499225505.





33 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency