Gewoontes veranderen

Bijgewerkt: 11 jan 2019


We hebben ze allemaal, van die gewoontes die we ons ooit om de een of andere reden eigen hebben gemaakt. Dat kan gaan van 'iedere vrijdag diepvriespizza' tot 'mails lezen in het weekend (en het vervolgens niet kunnen laten om daarmee aan de slag te gaan)' of '5 keer op snooze drukken vooraleer uit bed te komen'.


Gewoontes bepalen voor een groot deel de kwaliteit van ons leven. Vervelende gewoontes kunnen behoorlijk wat energie vreten en je levenskwaliteit negatief beïnvloeden. Door gewoontes in te bouwen die ons energie geven, wordt het leven een stuk gemakkelijker en aangenamer.

Stel nu dat een bepaalde gewoonte jou of je medemensen begint te storen en je wil hier vanaf. Hoe pak je dat dan aan? Een ingeroeste gewoonte veranderen is immers niet eenvoudig! Het vraagt heel wat doorzettingsvermogen en daadkracht. Hier zijn mijn tips.


'Start with why', het alombekende zinnetje, maar daarom niet minder waar. Waarom wil je die gewoonte veranderen? Zoek een reden die echt belangrijk is voor jou, die je raakt of bezig houdt. Je why moet ook positief zijn, iets wat je graag in de plaats wil en waar je naar uitkijkt. Negatieve redenen, dus situaties waar je van weg wil, zijn minder krachtig. Zo werkt 'Ik reageer bij het eerste wekkersignaal omdat ik een leuke ochtendroutine wil inbouwen' beter dan 'Ik reageer bij het eerste wekkersignaal omdat ik geen zin heb om mij te haasten'.


Maar deze waaromvraag is tweeërlei! Niet alleen 'Waarom wil ik de gewoonte veranderen?', maar ook 'Waarom is deze gewoonte gegroeid?'.

Je moet met andere woorden nagaan wat het voordeel voor jou is om deze gewoonte te behouden. Zo lang jij het resultaat van deze gewoonte als een voordeel ziet, zal er op lange termijn niets veranderen. Je lichaam vindt het resultaat van de slechte gewoonte eenvoudigweg te leuk!

Een voorbeeldje: We eten iedere vrijdag diepvriespizza omdat dit gemakkelijk en snel is. Ik heb nooit zin om te koken op vrijdag. Bovendien wil iedereen na het eten nog sporten, dus veel afwas kan ik op dat moment ook wel missen!

OK, je hebt het voordeel gevonden. Wat nu?

Nu kan je je voornemen om ook op vrijdag een gezonde verse maaltijd op tafel te toveren, maar iedereen weet dat dit niet veel kans op slagen heeft. Wat dan wel? Een andere gewoonte die toch het voordeel biedt van de gewoonte die je wil veranderen.

Je kan bijvoorbeeld op donderdag voor 2 dagen koken. Je kan voor de vrijdag soep voorzien met volkoren broodjes. Zo heb je toch iets warms en bovendien groenten met vezels en mineralen. En ga zo maar door. Het voornaamste is dat het voordeel behouden blijft. Nu is mijn voorbeeld vrij simpel, maar ik ben er zeker van dat je dit op jouw gewoonte ook kan toepassen.


Lukt het niet om de nieuwe gewoonte vol te houden? Dan is er misschien nog een ander voordeel wat je onderschat hebt. Of misschien is het voordeel van de oude gewoonte gewoon te groot. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het voornemen om meer te sporten terwijl het voordeel van thuis gezellig op de zetel netflix kijken te groot is. In dat geval moet je zoeken naar een voordeel van sporten waarbij die avond netflix in het niets valt. Vb. Na het sporten iets drinken met een vriendin. Of stel dat je enorm geniet van een ligbad. Sta jezelf dan toe om enkel een ligbad te nemen wanneer je gesport hebt.


Geef vooral niet op en pik de draad gewoon weer op wanneer je een kleine terugval hebt. Je weet tenslotte waarvoor je het doet!


Succes!

Anja


Klik op de link en ontdek hoe ik je kan helpen. Je hoeft hier natuurlijk geen traject te volgen. Ik kan je ook in een paar sessies ondersteunen om een bepaalde specifieke gewoonte te veranderen op weg naar meer energie of om een paar kilo's te vermageren. Ik maak van jouw uitdaging ook de mijne. Energie in je lijf en rust in je hoofd ... piece of cake met goede gewoontes!



24 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency