Gezonde voeding bij jongeren

Bijgewerkt: apr 2



Kleine kinderen eten min of meer wat je ze als ouder voorschotelt, mogelijk met licht protest. Maar dan komt er het moment dat ze met hun zakgeld kopen waar ze zin in hebben. Dit zijn meestal niet de gezondste keuzes. En dat is natuurlijk heel normaal. Wanneer we terugkijken naar onze jongere jaren, kochten we ook snoep, smosjes, koffiekoeken, ... Toch heb ik de indruk dat dit nu binnen eenzelfde tijdsspanne frequenter voorkomt en ook meer als normaal wordt beschouwd. Of omgekeerd, het wordt als abnormaal beschouwd wanneer je dit als jongere niet doet!

Dat maakt het er niet gemakkelijker op voor onze jeugd.

Wanneer komt er verandering in de voedingskeuzes van vele jongeren? Wanneer ze zich te dik voelen of wanneer ze fysieke nadelen ondervinden zoals een verminderd uithoudingsvermogen. Op dat moment worden vaak verkeerde keuzes gemaakt. De ongezonde tussendoortjes of witte boterhammen met choco blijven, omdat de suiker een opwekkend gevoel geeft en omdat je anders de vraag krijgt of je op dieet bent. Dit wordt vervolgens vaak gecompenseerd door (al dan niet stiekem) maaltijden over te slaan of te halveren.

Men denkt vaak dat ons gewicht en vetpercentage het grootste probleem is bij verkeerde voeding. Hierbij wordt vergeten dat de functie van de hersenen beïnvloed wordt door wat we eten. Ik denk hierbij aan ons concentratievermogen, onze hormonen, ons humeur en stressbestendigheid. Ook de darmflora speelt hier een belangrijke rol.

Ik ben van mening dat vele jongeren niet genoeg beseffen wat de impact van voeding is. Gezonde voeding wordt ook vaak weggewuifd als "zever". Jammer.

Bewuste keuzes maken en begrijpen wat je lichaam nodig heeft, daar draait het om. Dan kan je vervolgens nog kiezen om je lichaam even een keer niet te geven wat het nodig heeft.

Groetjes,

Anja

#voeding #eetgewoonte #energie #concentratie

0 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency