Hoe stress je immuunsysteem aantast

Zoals je waarschijnlijk al weet, is ons stresssysteem niet geëvolueerd sinds de oertijd. Het diende om ons te beschermen tegen bedreigende situaties. Ons stresssysteem was, en is nog steeds, noodzakelijk om te overleven. Beangstigende of stresserende gebeurtenissen worden in ons geheugen opgeslagen om in de toekomst deze situaties sneller te herkennen en nog sneller te kunnen reageren. Dit alles met het oog op overleven. Vroeger hadden we stress voor een bedreigend dier. Vandaag hebben we stress omwille van deadlines, computerproblemen of isolement door coronamaatregelen. De reactie van ons lichaam in tijden van spanning is echter hetzelfde.



Maar wat doet dit stresssysteem nu met ons lichaam?

Het zet je lichaam in paraatheid om te vechten of te vluchten. Dit betekent dat er energie wordt vrijgemaakt onder de vorm van glucose. Je lichaam wil deze energie dan ook zo efficiënt mogelijk inzetten. Functies die in een stresssituatie niet levensnoodzakelijk zijn worden op een laag pitje gezet. Dat zijn onder andere de spijsvertering, het libido, maar ook het immuunsysteem.


Het kan dus zijn dat je sneller ziek wordt in een stressvolle periode, of net erna. Een beetje keelpijn, wat snotteren, een wondje dat niet geneest, een beetje grieperig, ...


Wat kan je doen om je lichaam te ondersteunen?

  • Trek 's morgens een beetje tijd uit om de dag ontspannen te beginnen. Misschien klinkt dit raar, maar het effect hiervan zindert echt nog na gedurende de dag. Je kan sporten, maar dat hoeft niet. Alles wat je rustig maakt komt in aanmerking: stretchoefeningen, yoga, 'meditatie' (hoewel ik liever spreek van een ademhalingsoefening), 3 dingen opsommen waarvoor je dankbaar bent, ... Je vindt massa's inspiratie voor oefeningen op youtube. Zoek eens op 'yoga voor beginners' en je vindt allerlei inspiratie om gedurende 10 minuutjes je lichaam wakker te maken. 's Morgens bewust ontspannen starten, zorgt ervoor dat je alert en beheerst bent gedurende de dag. Als je gestresst aan de dag begint, ben je van tevoren de controle al kwijt!

  • Zorg voor voldoende ontspanning. Dat kan op korte momenten gedurende de dag of 's avonds zijn. Even een paar keer diep ademhalen op toilet en je hoofd leegmaken; even naar buiten en de spanning uit je nek en schouders rollen (een gezonde rookpauze zeg maar ;-)) ; de dag afsluiten met een ligbad, leuk boek, ... Het maakt niet uit wat je doet, als je maar bewust tijd maakt om de balans te bewaren. Dit is geen tijdverlies! De energie die je krijgt door je hoofd even leeg te maken zorgt ervoor dat je erna efficiënter en geconcentreerder kan werken. Het is langetermijndenken! Continu verder doen, ook al loop je op de toppen van je tenen, is kortetermijndenken!


  • Let op je voeding! In tijden van stress heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig. Eet vooral meer groenten en probeer 2 stukken fruit per dag te eten. Zorg dat je voldoende magnesium binnen krijgt via onder andere groene bladgroenten, avocado, banaan, noten, zaden en pitten. Ook extra vitamine C om je bijnieren te ondersteunen is gewenst. Neem hiervoor eventueel een supplement. Vermijd geraffineerde suikers in frisdrank, koekjes, cake, wit brood en andere geraffineerde producten. Ze halen bij de vertering mineralen en vitamine B uit je lichaam!


Is je stress chronisch? Trek dan aan de alarmbel. Je wil niet dat belangrijke lichaamsfuncties langdurig op een laag pitje worden gezet! Pak die stressfactoren aan door de situatie of je houding hier tegenover te veranderen .

Praat erover met je partner, gezin, leidinggevende of andere betrokkene. Schakel desnoods een coach in. Je gezondheid en energie zijn te belangrijk om op de lange baan te schuiven!


Hartelijke groeten,

Anja


17 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency