Stressmanagement of het effectief omgaan met stress en spanningen


Stress, wie heeft er niet af en toe last van!

Bijna iedereen is druk en doet zijn best om alle activiteiten en 'verplichtingen' te combineren. Als het dan even tegen zit, stapelen de spanningen zich op. Toch slagen velen onder ons er in om deze spanningen onder controle te krijgen. Leggen zij de lat dan lager? Zijn ze steengoed in plannen en prioriteiten stellen? Of besteden ze meer uit? Wel, het begint bij bewustzijn.


Denk eens na over de volgende vragen:

  1. Wat veroorzaakt nu eigenlijk mijn spanning?

  2. Waarom heeft dit een impact op mij?

  3. Wordt er misschien geraakt aan een voor mij belangrijke waarde?

  4. Is de oorzaak van mijn spanning eigenlijk wel mìjn probleem?

  5. Heb ik invloed op de oorzaak van mijn spanning?

Met andere woorden, word je bewust van je probleem en van jouw houding ten opzichte van het probleem.


Nu je je bewust bent van het wat, waar, wanneer en waarom, komt stap 2. Hoe krijg je deze spanning, irritatie, stress, frustratie, whatever, onder controle?


Eén ding is zeker, niet door te vervallen in negativiteit of doemdenken. En ook niet door de situatie met emoties te blijven overladen.

Hoe dan wel? Door te aanvaarden wat je niet veranderen kan en je te focussen op de dingen die je wel in de hand hebt.


Het is heel normaal en goed dat je emotioneel reageert op bepaalde situaties.


Een klagende collega sleept je mee in negativiteit.

Je collega levert de gegevens wéér te laat, waardoor jij niet verder kan.

Er is onverwacht file en je had beloofd de kinderen op tijd te halen.

Je wordt ziek net voor een gepland weekendje weg.

Enzovoort.


Dit wil niet zeggen dat je moet blijven zitten in die emotie.

Een bekend trucje is de 5-minutenregel. Kijk op de klok en sta jezelf toe om 5 minuten boos, bang, verdrietig, gefrustreerd, wanhopig, machteloos, kortom ellendig te zijn. Na die 5 minuten ga je kritisch kijken of je de situatie kan beïnvloeden.


Zo ja, doen!

Een klagende collega kan je bijvoorbeeld proberen vermijden of zijn/haar klaagzang steeds in vraag stellen of positief keren. (Wedden dat hij of zij een ander slachtoffer zoekt om de gal te luchten?)


Zo nee, accepteer de situatie.

Jouw negatieve emoties gaan de situatie niet veranderen. Focus op wat je wel in de hand hebt. Ja, er is file. En nee, je gaat niet op tijd zijn om je kinderen te halen. Probeer het probleem op te lossen door een paar telefoontjes te plegen en geniet verder van je rit. Zet een leuk muziekje op, bedenk een leuke activiteit met de kinderen die avond, ... Wanneer je jezelf opjaagt, kom je nog eens slecht gezind thuis ook. Dan is niet alleen je huisrit, maar ook je avond naar de knoppen!


Dit zijn misschien voor de hand liggende voorbeelden, maar dit principe kan je ook toepassen wanneer je over de kop in het werk zit omwille van een fusie. Of wanneer je klastitularis bent van een klas met bovengemiddelde uitdagingen.

Blijf niet hangen in negativiteit of onmacht. Aanvaard de situatie, met bijhorende consequenties en emoties, en denk positief constructief.


Meer nog! Je zal versteld staan van je positieve invloed op je omgeving.


Ik wens je veel bewustzijn en positiviteit! Deze zetten je in je kracht.


Anja.


Voor hulp of advies: www.vitalityprojects.be of 0499 22 55 05.

17 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency