Tips voor een geslaagde examenperiode

Bijgewerkt: 23 okt 2018



We kijken uit naar de zomervakantie, maar eerst moet er nog even gepresteerd worden. De examenperiode betekent voor vele jongeren een stressvolle en vermoeiende tijd. Waar halen we de energie vandaan om er iedere dag weer voor te gaan en het beste uit onszelf te halen? Hoe kunnen we ons optimaal concentreren? Hoe kunnen we efficiënter werken?

Laten we ook de ouders niet vergeten die in deze periode nog dat tikkeltje extra met hun kinderen begaan zijn. Hoe kunnen zij dat steuntje in de rug bieden?

Ik hoop dat mijn volgende tips een meerwaarde kunnen betekenen om deze tijd zo goed en aangenaam mogelijk door te komen.


Hier zijn ze dan ... mijn 8 tips:


1. Begin op tijd met het maken van een realistische studieplanning. Zorg hierbij dat je in de weken vòòr de examens:

  • tijd voorziet voor het studeren van de vakken waar je iets zwakker voor bent.

  • controleert of je een schema of samenvatting hebt van de hoofdstukken die niet zo duidelijk of overzichtelijk in je cursus staan.

  • alle vakken minimaal even doorbladert om te zien of je nog vragen hebt. Hierbij maak je ook een inschatting van de haalbaarheid om dit examen in de voorziene tijd te studeren.

Heb je een overzicht in je hoofd van de aangeboden leerstof of is de cursus chaos voor jou? Verbanden tussen hoofdstukken? Als je structuur in je hoofd hebt, zorgt dit voor meer rust en zelfvertrouwen wanneer de examens daadwerkelijk beginnen.

Vergeet in je studieplanning niet dat leerkrachten in de weken voor de examens nog nieuwe leerstof aanreiken en je tijd dus niet volledig vrij in te delen zal zijn! Vaak komen er nog taken of toetsen.

2. In de examenperiode is het soms niet evident om voldoende recupererende nachtrust te krijgen. Ga daarom in de weken voor de examens op tijd naar bed.

3. Een sporter past zijn voeding aan wanneer hij of zij een topprestatie moet leveren. Studenten moeten ook een topprestatie leveren!! Onze hersenen zijn gebaat bij een aangepaste voeding om op volle toeren te kunnen presteren.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?

  • geen al te vette voeding. Hoe lichter de voeding, hoe minder energie het verteringsproces vraagt en hoe meer energie er overblijft voor andere activiteiten. Dit betekent ook dat je je niet mag overeten. Liever twee kleine licht verteerbare maaltijden dan één grote.

  • geen snelle suikers!!! Snelle suikers in koek, snoep, wit brood, sandwiches, frisdrank, ... geven een energiepiek, maar zorgen ervoor dat je je na deze piek minder fit voelt. Je zal je minder goed kunnen concentreren en de zin om dingen aan te pakken daalt. Kies in de plaats voor volwaardige koolhydraten, zoals volkoren brood, volkoren crackers, volwaardige rijst, ... boordevol vezels en mineralen. De suikers in onder andere snoep, koek en frisdrank halen bovendien mineralen en vitamines uit je lichaam om te verbruiken in hun verteringsproces. Jammer. Ik denk dat je deze vitamines en mineralen liever een zinvollere bestemming geeft.

  • geen honger lijden, geen maaltijden overslaan. Je lichaam heeft energie nodig, geen vastenkuur.

4. Zorg dat je geen smartphone of andere afleiding op je studeerplek hebt. Het is 'focustijd'.

5. Zet een wekkertje op je bureau (geen smartphone!). Voorzie periodes van 45 tot maximum 60 minuten waarin je je zo goed mogelijk concentreert. Daarna volgt een korte pauze. Lukt het niet om je zo lang te concentreren, plan dan kortere periodes en kortere pauzes.

Het is belangrijk dat je een gewoonte creëert om je te concentreren op je studeerplek. Wanneer je gedachten te vaak afdwalen kan je bijvoorbeeld (fris) water halen, even stretchen, 2 minuten dagdromen, even droedelen, ... Blijven zitten als het niet meer lukt is tijdverlies. Je slaat dan toch geen leerstof op. 5 minuutjes hersenrust of ontspannende babbel kunnen een wereld van verschil maken.

6. Neem dus regelmatig een pauze, het liefst in de buitenlucht. Vermijd je mail/social media/berichten al te vaak te gaan checken. Deze bieden geen ontspanning voor de ogen en hersenen. Een pauze dient om je hersenen rust te gunnen en te recupereren, zodat je daarna weer volop kan knallen.

7. Het is steeds fijn wanneer ouders 'stand by' of bereikbaar kunnen zijn, niet noodzakelijk om te helpen bij de leerstof, maar om de nodige peptalk te voorzien wanneer het nodig is. Een bemoedigend woordje, een studeertip, een andere visie, een grapje, een verwenmoment, ... Het geeft hen het gevoel dat ze er niet alleen voor staan en dat je hun inspanningen waardeert.

8. Spaar geen moeite! Het laatste wat je wil is een moeilijk examen wetende dat je er misschien meer uit had kunnen halen.

Dit waren ze dan, mijn tips en ervaringen. Ik hoop van harte dat je er iets aan hebt.

Probeer het eens, ik hoor graag wat je er van vond.

Veel succes met de komende examens en een fijne vakantie!

Liefs,

Anja

#examens #examenstress #concentratie #prestatiedruk #energie

0 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency