Energiegevende tussendoortjes

Bijgewerkt: apr 2


Sommigen zweren bij 3 maaltijden per dag, anderen opteren voor nog 2 tussendoortjes. Ik reken mezelf tot de tweede groep. Ik heb al enorm veel uitgeprobeerd op voedingsvlak en voel me hier het beste bij.


Ben jij ook iemand die af en toe wat energie moet bijtanken, maar wil je geen kilo's aankomen? Dan zijn er een aantal richtlijnen.

  1. Zorg om te beginnen dat je hoofdmaaltijden bestaan uit veel groenten, goede vetten, volle granen en/of gezonde eiwitten. (meer info www.vitalityprojects.be/gratis-pdf)

  2. Algemene regel: drink 8 glazen water per dag.

  3. Heb je geen honger tussen de maaltijden door? Wacht tot de volgende maaltijd of pas in het vervolg de hoeveelheid van je hoofdmaaltijd aan.

  4. Eet geen snelle suikers als tussendoortje. Het doel van je tussendoortje is immers je te voorzien van energie tot de volgende maaltijd.

  5. Je tussendoortje mag geen extra hoofdmaaltijd zijn. Een kleine portie is voldoende om de brug te slaan naar je volgende eetmoment.


Wat zijn verantwoorde tussendoortjes waar je niet voor in de keuken hoeft te staan?

  • ongezoete yoghurt (of zoet hem zelf met honing)

  • fruit, maar overdrijf niet. 1 portie of 2 kleine stukken fruit is voldoende, anders bevat je tussendoortje teveel fructose. (geen fruitsap!)

  • pure noten of zaden (ongesuikerd, ongezouten)

  • volkoren crackers, eventueel belegd met een beetje groetenpasta

  • rauwe groeten, zoals stukjes komkommer, wortel, tomaatjes

  • stukje pure chocolade met minimum 70% cacao

  • smoothie, voornamelijk met groenten

Je kan natuurlijk ook zelf havermoutkoekjes bakken met kokosolie en ongeraffineerde suiker. In een handomdraai klaar en super lekker. Misschien moet je hier wel even je wilskracht aanspreken om je portie binnen de perken te houden. Havermout geeft lang een verzadigd gevoel, dus teveel havermoutkoekjes kunnen ervoor zorgen dat je geen honger hebt wanneer het weer etenstijd is.


Ik zorg er altijd voor dat er ongeveer 2 uur tussen elk eetmoment zit. Op deze manier krijg ik geen flauwtes of hongeraanvallen. Ik kan echt uitkijken naar mijn pauze!


Heb jij regelmaat in je voedingspatroon? Waar voel jij je het beste bij? Ik hoor het graag van je.


Smakelijk!


Energieke groeten,

Anja

0 keer bekeken

© 2017 Vitality Projects. All rights reserved. Website created by GOALS. agency